Dziecko ma prawo:

  • akceptacji takim jakie jest,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
  • aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
  • aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymanie w tym pomocy,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić,
  • spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi,
  • badania i eksperymentowania,
  • doświadczenia konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
  • otoczenia różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym,
  • snu i odpoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz”,
  • jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb,
  • zdrowego jedzenia.