Ze wszystkich sztuk pięknych,
muzyka posiada największy wpływ na emocje.
Napoleon I, cesarz Francji

Jako przedszkole, które stara się corocznie poszerzać swoje doświadczenia i dopasować je do aktualnych potrzeb naszych dzieci realizujemy program oparty na wprowadzeniu elementów muzykoterapii z dziećmi.  Program ten będzie kluczem do realizacji wizji naszego przedszkola promującego aktywną i twórczą postawę dziecka.

Muzyka towarzyszy człowiekowi od zawsze.

Pełni w jego życiu rozmaite funkcje: zabawowe, wspólnotowe, religijne, emocjonalne, ekspresyjne, poznawcze czy estetyczne. Jako sztuka o specyficznych właściwościach może w istotny sposób wzbogacać życie człowieka : dostarczać wzruszeń wywołanych muzyką, rozwijać sferę przeżyć psychicznych, naszą wrażliwość.

Muzyka posiada znaczenie terapeutyczne, ponieważ kształtuje osobowość, rozwija funkcje poznawcze, sferę uczuciowo - emocjonalną, postawy moralne, społeczne, estetyczne i kulturalne.

Muzyka usuwa stan zmęczenia, redukuje poczucie strachu, jest pomocnym środkiem w likwidowaniu napięć emocjonalnych, towarzyszącym często dzieciom w wieku przedszkolnym.

Świat dźwięków uspokaja, uczy wrażliwości, a także rozwija zainteresowania, pozwala odkryć nowe umiejętności.

Muzyka zmienia aktywność systemu nerwowego, napięcie mięśni, przyśpiesza przemianę materii, wpływa na szybkość krążenia, modyfikuje oddychanie i wydzielanie wewnętrzne. Słuchanie muzyki dostarcza odbiorcy przyjemnych przeżyć, redukuje napięcie, zmienia zachowanie i postawy człowieka. Pozwala udać się w głąb siebie i tam zregenerować siły. W wyniku tak przeprowadzonych zajęć następuje poprawa samopoczucia, usunięcie lęku, odreagowanie napięcia, poprawa relacji z członkami grupy.

Badania dowiodły, że po 10 minutach słuchania muzyki u większości osób mija zmęczenie, oddech staje się wolniejszy, a praca serca zwalnia. Muzyka wycisza negatywne emocje takie jak : złość, niechęć, agresja. Pomaga w pracy jak i w wypoczynku.

Muzykoterapia w przedszkolu wskazana jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, zalęknionymi, mającymi trudności z nauką pisania czytania, a także z niską koordynacją ruchową.

Stosowanie muzykoterapii, bądź relaksu w pracy ze zdrowymi dziećmi również przynosi bardzo dobre wyniki. Muzyka wycisza nadmierne emocje negatywne i pobudza pozytywne.

Nie może zabraknąć muzyki w rewalidacji dzieci niepełnosprawnych. Wg Zofii Sękowskiej należy zwrócić to, co zostało im w życiu zabrane: radość życia, pracy, tworzenia, jak i możliwości współżycia zespołowego oraz korzystania ze wszystkiego, co mają zdrowi rówieśnicy.

Niezależnie od tego z jaką grupą dzieci i jakie zajęcia muzyczne bywają prowadzone, muszą one zawsze zawierać element radości przede wszystkim dla dziecka, ale także i pedagoga.

Muzykoterapia stosowana jest w dwóch podstawowych formach:

  • słuchanie muzyki: relaksacja w pozycji lezącej, siedzącej (muzykoterapia receptywna)
  • wykonywanie instrumentalne muzyki: śpiew, taniec, rytmika (muzykoterapia aktywna)

Repertuar muzyki jest rozległy, wybór zależy od wieku dziecka, celów jakie zakłada terapeuta.

W muzykoterapii stosuje się utwory o różnym charakterze:

  • pogodne (utw. Chopina)
  • smutne (Bacha)
  • liryczne, pełne zadumy
  • patetyczne (utw Haendla)
  • dynamiczne (Beethovena)
  • wesołe, szybkie (Błękitna rapsodia)

Specjalny rodzaj muzyki stosowany w muzykoterapii zawiera wkomponowane naturalne dźwięki przyrody. Muzyka grana jest w fizjologicznym, zgodnym z zegarem biologicznym rytmie 60 uderzeń na minutę. Dźwięki przyrody (śpiew ptaków, szum morza, wiatr ,śpiew delfinów, trzask ognia z kominka i wiele innych) działają jak bodziec podprogowy. Łagodnie i harmonijnie docierają do naszej podświadomości.

Cele muzykoterapii:

  • stymulacja procesów integracji sensorycznej, kształtowanie świadomości ciała oraz orientacji przestrzennej dziecka
  • usprawnianie funkcji manualnych, graficznych oraz procesów analizy i syntezy wzrokowej
  • stymulacja funkcji mowy oraz doskonalenie proces ow analizy i syntezy słuchowej
  • stymulacja procesów poznawczych
  • kształtowaniesfery emocjonalno - społecznej dziecka
  • stymulacja koordynacji ruchowej (wzrokowo ruchowej, słuchowo - ruchowej, wzrokowo- słuchowo- ruchowej)

Po zajęciach z muzykoterapii dziecko potrafi:

  • zintegrować się z grupą rówieśników
  • ujawni zdolności twórcze
  • zrytmizuje organizm, poprawi koordynacją ruchową
  • nauczy się współpracy w zespole
  • określi swoje emocje
  • określi swoje mocne strony
  • wzbogaci swoją wrażliwość
  • nauczy się autorelaksu

Formy aktywności muzycznej:

  • ruch przy muzyce
  • śpiew i ćwiczenia mowy
  • gra na instrumentach
  • ekspresja twórcza
  • percepcja muzyki

Ruch przy muzyce służy - aktywizacji motoryki, śpiew -rozwijaniu mowy, gra na instrumentach - kształtowaniu funkcji manualnych, pozostałe zaś stymulacji sfery emocjonalno - społecznej.

Formy pracy:

  • Muzykoterapia może być prowadzona indywidualnie i grupowo.

Rozkład zajęć z muzykoterapii:

  • Marzec
    • Aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss
    • Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach
    • Malowanie do muzyki 4 pory roku Vivaldiego Wiosna
    • Wygłoszenie referatu na Radzie Pedagogicznej
    • Muzykoterapia formą pracy z dziećmi
       
  • Kwiecień
    • Słuchanie muzyki relaksacyjnej
    • Muzykowanie z delfinami
    • Poznanie kroków wybranych tańców ludowych
    • Zajęcie otwarte dla rodziców, wykorzystanie elementów muzykoterapii,
    • Wprowadzenie tańców integracyjnych m. Klanza
       
  • Maj
    • Wykonanie instrumentów do zajęć muzycznych.
    • Zabawy taneczne z wykorzystaniem muzyki innych narodów - greckiej, celtyckiej, amerykańskiej
    • Zrytmizowanie (klaskanie, wykonywanie rytmicznych ruchów ciałem, maszerowanie)
    • Prezentowanie osiągnięć tanecznych dzieci na scenie podczas uroczystości przedszkolnych.
       
  • Czerwiec
    • Zorganizowanie konkursu Piosenki Dziecięcej z okazji Dnia Dziecka. Odreagowanie (klaskanie, tupanie, podskoki, gesty, krzyk)
    • Nauka tradycyjnych zabaw "Moja Ulijanko, Stary niedźwiedź, Po zielonym stawie.
    • Improwizacje ruchowe do muzyki 4 pory roku Vivaldiego Lato
       
  • Wrzesień
    • Prelekcja dla rodziców Wpływ muzyki na rozwój dziecka.
    • Zabawy muzyczne przy użyciu instrumentów muzycznych
    • Rozwiązywanie zagadek muzycznych
    • Udział nauczycieli w kursach dotyczących muzykoterapii
       
  • Październik
    • Śpiew zbiorowy i indywidualny znanych piosenek
    • Rysowanie i malowanie ilustracji do utworów instrumentalnych. Słuchanie bajek muzycznych.
    • Rozwiązywanie zagadek muzycznych.
       
  • Listopad
    • Improwizacje ruchowe do piosenek.
    • Malowanie do muzyki 4 pory roku Viwaldiego Jesień
    • Nauka elementów tańców nowoczesnych
    • Improwizacje taneczne do utworu muzycznego
       
  • Grudzień
    • Malowanie farbami do piosenki Pada śnieg
    • Zajęcia ruchowe łączenie muzyki z ruchem m. Labana. W krainie Królowej Śniegu
    • Wspólne kolędowanie przy choince i szopce

Opracowała:
Bożena Baran nauczycielka Przedszkola w Świlczy