Rewalidacja jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na dziecko, którego zaburzone funkcje rozwojowe i intelektualne wymagają usprawnienia.
Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków – stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.
Kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
- maksymalne usprawnianie, rozwijanie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej zaburzone,
- optymalne korygowanie funkcji zaburzonych,
- kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie,
- dynamizowanie rozwoju.
Zasady przyświecające pracy rewalidacyjnej nie odbiegają one od zasad pedagogiki specjalnej, ale uwzględniają też specyfikę zajęć indywidualnych.
- Możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem.
- Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków poprawnego wykonywania ćwiczeń.
- Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
- Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
- Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
- Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń.
Metody i techniki postępowania rewalidacyjnego to preferowane obecnie nauczanie całościowe, sytuacyjne, zintegrowane, poznanie wielozmysłowe, łączenie różnorodnych metod i technik pracy, o ile ich zastosowanie jest diagnozą pedagogiczną i przynosi określone korzyści dziecku.
W naszym przedszkolu prowadzona jest rewalidacja indywidualna. Zajęcia odbywają się w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki.
Opracowała: mgr Małgorzata Piontkowska