Dziecko ma prawo:
- akceptacji takim jakie jest,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymanie w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić,
- spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi,
- badania i eksperymentowania,
- doświadczenia konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
- otoczenia różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym,
- snu i odpoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz”,
- jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb,
- zdrowego jedzenia.