Dwie dziewczynki z malunkami

W Przedszkolu Publicznym w Świlczy, dzięki inicjatywie dyrektor Danuty Rusin, nauczycielki z poszczególnych grup przedszkolnych realizują Innowacje Pedagogiczne.
 

  • Grupa I: „Socjoterapia w pracy z dziećmi przedszkolnymi”- S. Demczak, B. Baran
    Głównym celem jest zintegrowanie grupy, stworzenie sytuacji, w których dzieci uczą się rozwiązywać konflikty, nie tracąc swej indywidualności i doprowadzenie do sytuacji, w której każde dziecko znajdzie bezpieczne miejsce w grupie.
    Podczas zabawy np. „Wyścig gąsienic” dzieci doświadczają przyjemności, radości z wykonywanych ćwiczeń i wspólnego współzawodnictwa. Elementy rywalizacji wprowadzają dobry nastrój, pozwalają na swobodne wyrażanie siebie, swoich emocji i przeżyć, wyzwalają napięcia.
     
  • Grupa II: „Muzyka bawi i rozwija” - A. Jemioła, B. Czernicka
    Ogromną rolę we wszechstronnym rozwoju osobowości dziecka w wieku przedszkolnym odgrywa muzyka i ruch. W Grupie II realizowana jest Innowacja „Muzyka bawi i rozwija”, której głównym celem jest właśnie rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej z wykorzystaniem różnorodnych rekwizytów.
    Dzieci uczestniczą w różnorodnych ćwiczeniach słuchowo-ruchowych, z techniki ruchu, aktywnie słuchają muzyki, uczą się piosenek, zabaw muzycznych, tańców z ciekawymi układami choreograficznymi. Poznały wiele instrumentów muzycznych, rozwiązywały zagadki muzyczne.
    Przykładem realizacji tej Innowacji jest filmik w którym wykonują taniec: „Czerwone jabłuszko” z kolorowymi chustkami prezentując jednocześnie piękny układ choreograficzny.
     
  • Grupa III: „Badam doświadczam, działam” - M. Piontkowska, B. Czernicka
    Zainteresowania przedszkolaków z Grupy III zjawiskami dotyczącymi świata i przyrody zainspirowały nauczycielki do realizacji w tej grupie przedszkolnej Innowacji „ Badam, doświadczam działam”. W ramach realizacji tej Innowacji dzieci odkrywają zewnętrzny świat poprzez uczestniczenie w ciekawych doświadczeniach i eksperymentach.
    Na prezentowanym filmiku dzieci stosując metody praktyczne, aktywizujące eksperymentowały z magnesami poznając ich właściwości, prowadziły obserwację pod mikroskopem, poznały zjawisko przyciągania, samodzielnie odkrywały rządzące mechanizmy w otaczającym je świecie przyjmując postawę badacza i odkrywcy. Prowadziły doświadczenia z mlekiem, barwnikami, obserwowały różne przedmioty i struktury przez lupę, szkło powiększające a także poznały właściwości lornetki.
    Tego typu zajęcie jest bardzo pomocne dla wielokierunkowego rozwoju dziecka, poszerza wiedzę, stymuluje kreatywność, rozwija myślenie oraz kształtuje zdolność do analizowania.
     
  • Grupa IV: „Mali artyści” - E. Niemiec, D.Rusin
    Głównym celem tej Innowacji jest prezentowanie aktywnej, kreatywnej postawy dziecka, rozwijanie jego zdolności i talentu. Dzieci z Grupy IV uczestnicząc w ciekawych zajęciach plastycznych odkrywają drzemiące w nich pokłady zdolności.
    Doskonałym przykładem ciekawych i inspirujących prac plastycznych były wykonane przez dzieci Słoneczniki Vincente Van Gogha. Poprzez takie działanie dzieci wyzwoliły zaangażowanie twórcze, kreatywność, pomysłowość. Prace te przyniosły dzieciom wiele radości, z zaangażowaniem pracowały osiągając osobisty sukces.
     
  • Grupa V: „W krainie emocji” - E. Gotkowska
    U podstaw Innowacji „W krainie emocji’ realizowanej w Grupie V leży założenie, że zdolności emocjonalne i społeczne mogą być rozwijane u dzieci w podobny sposób jak poznawcze.
    Przedszkolaki z Grupy V zaprezentowały różne rodzaje emocji stosując różnorodne formy pracy.
    Rozpoznawały i nazywały emocje w zabawie z kostką z minami, rysowały „ minki” w zależności od nastroju, określały i nazywały swój stan emocjonalny. Wycinały również buźki z różnymi minkami naklejając je we wskazanych miejscach.
    Poprzez realizację tej Innowacji dzieci uczą się trudnej sztuki radzenia sobie z emocjami w życiu społecznym.

Głównymi Celami Innowacji Pedagogicznych jest budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka, rozwijanie zainteresowań plastycznych, technicznych, muzycznych i przyrodniczych. Samodzielne odkrywanie otaczającego je świata i poznawanie rządzących nim mechanizmów stanowią dla dziecka źródło bardzo wielu nowych przeżyć i emocji, skłaniając je przy tym do przyjęcia czynnej postawy badacza i odkrywcy.
Nieodzowne również jest zintegrowanie grupy, stworzenie sytuacji, w których dzieci będą uczyły się rozwiązywać konflikty, nie tracąc swej indywidualności i doprowadzanie do sytuacji, w której każde dziecko znajdzie bezpieczne miejsce w grupie. Rysunki - są bardzo ważną formą zwłaszcza dla młodszych dzieci, pozwalają na swobodne wyrażanie siebie, swoich emocji i przeżyć, redukują napięcia. Wspólne śpiewanie, tańce, muzykowanie jednoczy grupę, sprawią, iż każdy czuje się potrzebny.

Innowacje pedagogiczne realizowane w naszym Przedszkolu są doskonałym kluczem do permanentnego rozwijania wizji naszego przedszkola promującego aktywną, kreatywną i twórczą postawę dziecka. Dzięki tym działaniom dziecko wzmacnia poczucie własnej wartości, odczuwa sukces, wyzwala zaangażowanie twórcze, oraz wzmacnia wiarę we własne siły.

W ramach realizacji Innowacji zastosowano wiele ciekawych form, metod, technik pracy, niekonwencjonalnych rozwiązań, ciekawych doświadczeń, eksperymentów, inspirujących działań plastycznych, które owocowały spektakularnym efektem wizualnym.

Podejmowane działania miały na celu również stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego u dzieci zwiększając jednocześnie ich kompetencje w sferze radzenia sobie z emocjami wpływając zarazem na pozytywne funkcjonowanie w społeczeństwie.

Barbara Czernicka.


Do obejrzenia: