Chłopiec w czerwonej czapce

Komunikacja w każdym domu przebiega inaczej, ale we wszystkich jest ona sprawą najważniejszą. Jeśli nie nauczymy się prawidłowo porozumiewać, a co za tym idzie współpracować z własnym dzieckiem, nasze kontakty będą oparte na agresji lub szantażu emocjonalnym. Przez to ktoś zawsze będzie pokonany i nigdy nie dojdzie do porozumienia.

Co robić, by dziecko nas słuchało?

  1. Spraw, by cię usłyszało. Zawołaj je i nawiąż kontakt wzrokowy. Dzieci zajęte szaloną zabawą często po prostu nie słyszą tego, co do nich mówimy.
  1. Mów językiem zrozumiałym dla dziecka. Krótko, konkretnie, zwięźle. Jasne polecania łatwiej dziecku zrozumieć.
  1. Daj wybór, zamiast tłumaczyć. Nie staraj się objaśniać dziecku, dlaczego musi założyć czapkę, wychodząc w zimę na spacer. Maluch nie zrozumie konsekwencji w postaci nabawiania się przeziębienia. Zamiast tego zapytaj: „Zakładasz zieloną czy niebieską czapkę?”.
  1. Ogranicz zakazy. Jeśli dziecko ciągle słyszy „nie”, przestanie przestrzegać nieustannych zakazów. Zamiast: „nie bałagań”, lepiej powiedz „posprzątaj pokój, proszę”.
  1. Mów, co czujesz. W ten sposób nauczysz dziecko nazywania własnych uczuć, ale i empatii. Powiedz: „Jest mi smutno, gdy tak do mnie mówisz”. To lepsze niż: „Jesteś niegrzeczny!”.
  1. Obniż ton głosu. Warto, by zakazy i pochwały nie były wypowiadane tym samym tonem. Jeśli ci na czymś zależy, podkreśl to swoim głosem (i nie mamy na myśli krzyku).
  1. Nie zakładaj złych intencji. Jeśli nieustannie określamy kogoś mianem „złośliwy”, w końcu takim się staje.
  1. Bądź konsekwentna. Informuj dziecko o konsekwencjach, jakie wiążą się z jego postępowaniem i... nie zmieniaj potem zdania.
  1. Ustal jasne zasady. Jeśli chcesz, by dziecko cię słuchało, najpierw ustal, co mu wolno, a czego nie. Pamiętaj, że niektóre zasady mogą się zmieniać i trzeba ustalić to z dzieckiem, podczas gdy inne będą stałe (np. nie wolno bić).
  1. Zaprzyjaźnijcie się z minutnikiem. Dzieci uwielbiają zawody, nawet gdy walczą tylko z czasem. „Ubierzesz się w 2 minuty?” - to sygnał dla dziecka, że zaczyna się świetne wyzwanie.
  1. Obracaj problemy w zabawę. „Spóźnię się do pracy”- nie sprawi, że dziecko przyspieszy kroku, lepiej zrób zawody „kto pierwszy do przedszkola?”.
  1. Pamiętaj! Nagroda działa lepiej niż kara!

Tego nie rób!

  1. Nie krzycz
  2. Nie zrzędź
  3. Nie bij
  4. Nie oskarżaj
  5. Nigdy nie mów dziecku, że nie będziesz go kochać, jeśli...

Opracowała: Ewa Gotkowska


Literatura:

  • Adele Faber, Elaine Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?”