Wspierając rozwój dzieci, koncentrujemy się często na funkcjach poznawczych, sferze motoryki małej i dużej, percepcji wzrokowej, rozwoju mowy, pomijając jednocześnie rozwój społeczny i emocjonalny dzieci, który jest co najmniej równie ważny, jak zdolności poznawcze.
Świadomość własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, a także zdolność dostrzegania emocji u innych ludzi przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia jednostki.
Dlatego też w grupie V, w roku szkolnym 2020/2021 realizowana jest innowacja pedagogiczna „W krainie emocji” opracowana przez nauczycielkę Ewę Gotkowską.
Innowacja ma na celu:
- Stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym,
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji,
- Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób,
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów,
- Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych,
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości,
- Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.: zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp.,
- Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi,
- Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań,
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami emocjonalnymi dzieci.
W trakcie trwania innowacji i po jej zakończeniu będą prowadzone działania ewaluacyjne, z których wnioski pozwolą na optymalizację realizowanych celów oraz stosowanych na zajęciach form i metod pracy. Głównym zadaniem ewaluacji będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie „Czy treści zawarte w innowacji zostały w pełni wykorzystane i przyczyniły się do zmiany postaw i zachowań wychowanków?”. Dokładna analiza zostanie też dokonana poprzez:
- przeprowadzenie obserwacji dziecka,
- analizę kart pracy,
- przeprowadzenie ankiety wśród rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia
- Zebrane informacje posłużą mi do sporządzenia raportu, przeanalizowania zamierzonych celów i osiągniętych rezultatów, a także wyciągnięcia wniosków i zaplanowania ewentualnych działań uwzględniających uzyskane wyniki, przeznaczonych do realizacji w przyszłości.
Ewa Gotkowska