Ze wszystkich sztuk pięknych,
muzyka posiada największy wpływ na emocje.
Napoleon I, cesarz Francji
Jako przedszkole, które stara się corocznie poszerzać swoje doświadczenia i dopasować je do aktualnych potrzeb naszych dzieci realizujemy program oparty na wprowadzeniu elementów muzykoterapii z dziećmi. Program ten będzie kluczem do realizacji wizji naszego przedszkola promującego aktywną i twórczą postawę dziecka.
Muzyka towarzyszy człowiekowi od zawsze.
Pełni w jego życiu rozmaite funkcje: zabawowe, wspólnotowe, religijne, emocjonalne, ekspresyjne, poznawcze czy estetyczne. Jako sztuka o specyficznych właściwościach może w istotny sposób wzbogacać życie człowieka : dostarczać wzruszeń wywołanych muzyką, rozwijać sferę przeżyć psychicznych, naszą wrażliwość.
Muzyka posiada znaczenie terapeutyczne, ponieważ kształtuje osobowość, rozwija funkcje poznawcze, sferę uczuciowo - emocjonalną, postawy moralne, społeczne, estetyczne i kulturalne.
Muzyka usuwa stan zmęczenia, redukuje poczucie strachu, jest pomocnym środkiem w likwidowaniu napięć emocjonalnych, towarzyszącym często dzieciom w wieku przedszkolnym.
Świat dźwięków uspokaja, uczy wrażliwości, a także rozwija zainteresowania, pozwala odkryć nowe umiejętności.
Muzyka zmienia aktywność systemu nerwowego, napięcie mięśni, przyśpiesza przemianę materii, wpływa na szybkość krążenia, modyfikuje oddychanie i wydzielanie wewnętrzne. Słuchanie muzyki dostarcza odbiorcy przyjemnych przeżyć, redukuje napięcie, zmienia zachowanie i postawy człowieka. Pozwala udać się w głąb siebie i tam zregenerować siły. W wyniku tak przeprowadzonych zajęć następuje poprawa samopoczucia, usunięcie lęku, odreagowanie napięcia, poprawa relacji z członkami grupy.
Badania dowiodły, że po 10 minutach słuchania muzyki u większości osób mija zmęczenie, oddech staje się wolniejszy, a praca serca zwalnia. Muzyka wycisza negatywne emocje takie jak : złość, niechęć, agresja. Pomaga w pracy jak i w wypoczynku.
Muzykoterapia w przedszkolu wskazana jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, zalęknionymi, mającymi trudności z nauką pisania czytania, a także z niską koordynacją ruchową.
Stosowanie muzykoterapii, bądź relaksu w pracy ze zdrowymi dziećmi również przynosi bardzo dobre wyniki. Muzyka wycisza nadmierne emocje negatywne i pobudza pozytywne.
Nie może zabraknąć muzyki w rewalidacji dzieci niepełnosprawnych. Wg Zofii Sękowskiej należy zwrócić to, co zostało im w życiu zabrane: radość życia, pracy, tworzenia, jak i możliwości współżycia zespołowego oraz korzystania ze wszystkiego, co mają zdrowi rówieśnicy.
Niezależnie od tego z jaką grupą dzieci i jakie zajęcia muzyczne bywają prowadzone, muszą one zawsze zawierać element radości przede wszystkim dla dziecka, ale także i pedagoga.
Muzykoterapia stosowana jest w dwóch podstawowych formach:
- słuchanie muzyki: relaksacja w pozycji lezącej, siedzącej (muzykoterapia receptywna)
- wykonywanie instrumentalne muzyki: śpiew, taniec, rytmika (muzykoterapia aktywna)
Repertuar muzyki jest rozległy, wybór zależy od wieku dziecka, celów jakie zakłada terapeuta.
W muzykoterapii stosuje się utwory o różnym charakterze:
- pogodne (utw. Chopina)
- smutne (Bacha)
- liryczne, pełne zadumy
- patetyczne (utw Haendla)
- dynamiczne (Beethovena)
- wesołe, szybkie (Błękitna rapsodia)
Specjalny rodzaj muzyki stosowany w muzykoterapii zawiera wkomponowane naturalne dźwięki przyrody. Muzyka grana jest w fizjologicznym, zgodnym z zegarem biologicznym rytmie 60 uderzeń na minutę. Dźwięki przyrody (śpiew ptaków, szum morza, wiatr ,śpiew delfinów, trzask ognia z kominka i wiele innych) działają jak bodziec podprogowy. Łagodnie i harmonijnie docierają do naszej podświadomości.
Cele muzykoterapii:
- stymulacja procesów integracji sensorycznej, kształtowanie świadomości ciała oraz orientacji przestrzennej dziecka
- usprawnianie funkcji manualnych, graficznych oraz procesów analizy i syntezy wzrokowej
- stymulacja funkcji mowy oraz doskonalenie proces ow analizy i syntezy słuchowej
- stymulacja procesów poznawczych
- kształtowaniesfery emocjonalno - społecznej dziecka
- stymulacja koordynacji ruchowej (wzrokowo ruchowej, słuchowo - ruchowej, wzrokowo- słuchowo- ruchowej)
Po zajęciach z muzykoterapii dziecko potrafi:
- zintegrować się z grupą rówieśników
- ujawni zdolności twórcze
- zrytmizuje organizm, poprawi koordynacją ruchową
- nauczy się współpracy w zespole
- określi swoje emocje
- określi swoje mocne strony
- wzbogaci swoją wrażliwość
- nauczy się autorelaksu
Formy aktywności muzycznej:
- ruch przy muzyce
- śpiew i ćwiczenia mowy
- gra na instrumentach
- ekspresja twórcza
- percepcja muzyki
Ruch przy muzyce służy - aktywizacji motoryki, śpiew -rozwijaniu mowy, gra na instrumentach - kształtowaniu funkcji manualnych, pozostałe zaś stymulacji sfery emocjonalno - społecznej.
Formy pracy:
- Muzykoterapia może być prowadzona indywidualnie i grupowo.
Rozkład zajęć z muzykoterapii:
- Marzec
- Aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss
- Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach
- Malowanie do muzyki 4 pory roku Vivaldiego Wiosna
- Wygłoszenie referatu na Radzie Pedagogicznej
- Muzykoterapia formą pracy z dziećmi
- Kwiecień
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej
- Muzykowanie z delfinami
- Poznanie kroków wybranych tańców ludowych
- Zajęcie otwarte dla rodziców, wykorzystanie elementów muzykoterapii,
- Wprowadzenie tańców integracyjnych m. Klanza
- Maj
- Wykonanie instrumentów do zajęć muzycznych.
- Zabawy taneczne z wykorzystaniem muzyki innych narodów - greckiej, celtyckiej, amerykańskiej
- Zrytmizowanie (klaskanie, wykonywanie rytmicznych ruchów ciałem, maszerowanie)
- Prezentowanie osiągnięć tanecznych dzieci na scenie podczas uroczystości przedszkolnych.
- Czerwiec
- Zorganizowanie konkursu Piosenki Dziecięcej z okazji Dnia Dziecka. Odreagowanie (klaskanie, tupanie, podskoki, gesty, krzyk)
- Nauka tradycyjnych zabaw "Moja Ulijanko, Stary niedźwiedź, Po zielonym stawie.
- Improwizacje ruchowe do muzyki 4 pory roku Vivaldiego Lato
- Wrzesień
- Prelekcja dla rodziców Wpływ muzyki na rozwój dziecka.
- Zabawy muzyczne przy użyciu instrumentów muzycznych
- Rozwiązywanie zagadek muzycznych
- Udział nauczycieli w kursach dotyczących muzykoterapii
- Październik
- Śpiew zbiorowy i indywidualny znanych piosenek
- Rysowanie i malowanie ilustracji do utworów instrumentalnych. Słuchanie bajek muzycznych.
- Rozwiązywanie zagadek muzycznych.
- Listopad
- Improwizacje ruchowe do piosenek.
- Malowanie do muzyki 4 pory roku Viwaldiego Jesień
- Nauka elementów tańców nowoczesnych
- Improwizacje taneczne do utworu muzycznego
- Grudzień
- Malowanie farbami do piosenki Pada śnieg
- Zajęcia ruchowe łączenie muzyki z ruchem m. Labana. W krainie Królowej Śniegu
- Wspólne kolędowanie przy choince i szopce
Opracowała:
Bożena Baran nauczycielka Przedszkola w Świlczy