Dziecko malujące słonecznik

Często słyszymy, że ktoś ma kompetencje do wykonania danego zadania, a ktoś inny ich nie ma. Kompetencje kluczowe wspierają nasz rozwój osobisty, włączają w życie społeczne, pozwalają sprawnie funkcjonować na rynku pracy. Proces ich kształtowania trwa przez całe życie, a rozpoczyna się w wieku przedszkolnym.

Najnowsze zalecenia Rady Unii Europejskiej z 2018r. określają osiem kompetencji kluczowych, które są nam potrzebne w dorosłym życiu w pracy, w relacjach społecznych. Są one komplementarne – jeśli kształcimy jedną z nich, to aktywnie wspieramy rozwój pozostałych. W zależności od tego, w jakim stopniu będziemy wspierać rozwój kompetencji kluczowych u dziecka, lepiej lub gorzej poradzi sobie ono w dorosłym życiu.

Rusztowanie na całe życie

Etap wychowania przedszkolnego to idealny moment na to aby zadbać o rozwój kompetencji kluczowych dziecka, ponieważ wówczas tworzymy małemu człowiekowi rusztowanie na całe życie. Jeśli wyposażymy go w podstawy kompetencji kluczowych, będzie je nieustannie nadbudowywał i doskonalił.

Kształtowaniu kompetencji kluczowych u dziecka sprzyjają wszystkie metody aktywizujące, ponieważ pobudzają je do działania i pozwalają mu myśleć problemowo. Wykorzystujmy więc jak najczęściej zabawę, podstawową aktywność dziecka w wieku przedszkolnym, wzmacniajmy jego naturalną ciekawość świata, nie bójmy się trudnych pytań.

Kompetencje kluczowe doskonale wpisują się w obszary realizacji podstawy programowej – w fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy obszar rozwoju dziecka. Kształtowanie to nie tylko wiedza lecz także dostarczenie dziecku wielu okazji do samodzielnego działania, dzięki czemu wyrabia sobie odpowiednie nawyki i praktyczne umiejętności, które umożliwiają mu przyjmowanie odpowiednich postaw w przyszłości.

Nauczyciel, który w swojej codziennej pracy obiera kształtowanie kompetencji kluczowych u dzieci, może mieć pewność, że realizuje wymagania stawiane przez podstawę programową. W przypadku każdego dziecka powinniśmy śledzić, która kompetencja kluczowa rozwija się u niego najlepiej, a która jest najsłabsza i właśnie tę wspierać najmocniej. Ogromną rolę odgrywają tutaj nie tylko nauczyciele, lecz także dyrektorzy placówek – to od nich wychodzi inicjatywa rozwijania kompetencji kluczowych u dzieci poprzez wprowadzenie nowych metod pracy, zapewnienie szkoleń, materiałów do pracy oraz zapoznanie rodziców  z tym zagadnieniem.

Danuta Rusin
Dyrektor Przedszkola Publicznego w Świlczy


 Do obejrzenia: