Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy widzą i myśleć tak, jak nikt dotąd nie myślał”.
Albert Szend Gyorg
Zabawy badawcze dostarczają dziecku niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk. Zabawa badawcza jest sposobem rozwijania aktywności własnej dziecka. Dziecko w sposób czynny i samodzielny zdobywa doświadczenie umysłowe. W czasie eksperymentowania dziecko samodzielnie zdobywa nowe doświadczenia. Działając myśli, poznaje zjawiska, ich cechy, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi zjawiskami. Podczas eksperymentowania wiele radości dzieciom daje sam proces odkrywania. Dzięki takim zabawom dziecko doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe, odbiera nowe wrażenia estetyczne, doznaje satysfakcji, zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania. Dziecko szuka odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się dzieje? Dzięki zabawom badawczym przybliżamy dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym.
Zatem pierwsze kontakty z eksperymentami prowadzonymi w formie zabaw badawczych, ułatwią dzieciom dalszą edukację w zakresie nauk ścisłych na etapie szkoły podstawowej. Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi odkrywcami i badaczami. Uczą się przez działanie. Działania badawcze są kreatywne, dzięki czemu dzieci poszerzają swoją wiedzę, uruchomiają wyobraźnię, koncentrację uwagi, spostrzegawczość, wytrwałość, mogą pokonywać przeszkody i próbować różnych możliwości. W dniu 12 lipca 2022 r. odbyły się w grupie I zabawy badawcze z wodą. Dzieci słuchały piosenki Ocean nam niestraszny. Wspólnie wykonaliśmy łódki z papieru metodą origamii, które ozdobiliśmy kredkami według własnych pomysłów. Następnie obserwowaliśmy zachowanie łódek na wodzie. Wykonane eksperymenty zachęciły dzieci do myślenia, porównywania, opowiadania. Z wykonywanych doświadczeń dzieci czerpią wiele radości, jest to wspaniała zabawa dla nich. Zachęcam rodziców w czasie letniego odpoczynku do zabaw z dziećmi przy pomocy papierowych łódek czy innych akcesorii w kontakcie z wodą.
Bożena Baran
Zapraszamy do galerii zdjęć: