Corocznie coraz więcej dzieci dwuletnich, a często nawet młodszych, trafia do poradni psychologiczno- pedagogicznej. Każdego roku przyjmuje się także dzieci poniżej pierwszego roku życia. Świadczy to o coraz większej świadomości rodziców, a także specjalistów, którzy kierują małe dzieci na badania logopedyczne. Z drugiej strony nadal zbyt wiele dzieci za późno zostaje skierowanych na specjalistyczne badania logopedyczne, często z powodu powszechnie panującego przekonania, że dziecko wyrośnie, samo się nauczy, dogoni rówieśników itd.
Zastosowanie się do porad logopedy skutkuje u dzieci szybką i łatwą nauką prawidłowej artykulacji. Warto zatem:
- natychmiastowo odrzucić smoczek;
- wprowadzić pokarm, który wymaga żucia i gryzienia;
- wykorzystywać naturalne warunki życia domowego do przeprowadzenia ćwiczeń logopedycznych;
- pracować z dzieckiem krótko, lecz często (od kilku sekund do kilku minut, kilka razy dziennie);
- ćwiczyć z dzieckiem, gdy panuje dobry nastrój do pracy, traktując ćwiczenia jako zabawę śmieszną, wesołą, trochę jak „wygłupianie się”;
- chwalić dziecko za jego osiągnięcia i we właściwy sposób je nagradzać.
Neurologopeda Danuta Rusin