Kobieta przytula się do dziewdczynki

Każdy nauczyciel wie, że dzieci powinny bawić się ze sobą, żeby się socjalizować. Jeżeli modelem nowych zachowań dziecka jest tylko rówieśnik, to takie zachowania prawie zawsze są aspołeczne. Do uczenia dzieci społecznych zachowań potrzebny jest również dorosły.

Dołącz do bawiących się dzieci lub zaproponuj im jedną z poniższych zabaw. Najlepiej tę, która także tobie sprawi największa frajdę.

Sędzia podczas wyścigów

Gdy dzieci bawią się w wyścigi lub gry rywalizacyjne, zaproponuj, że zostaniesz sędzią. Zmieniaj kryteria rywalizacji, dając szansę wygrywać dzieciom, które często przegrywają, oraz przegrać dzieciom, które zazwyczaj wygrywają. Wygrywa ten, który biegnie szybciej. Wygrywa ten, który biegnie wolniej. Wygrywa ten, który biegnie ładniej. Wygrywają ci, którzy równo wbiegną na metę. Po zabawie zapytaj: Kto wygrał chociaż w jednej konkurencji? Wszystkie dzieci powinny się zgłosić. Możesz też zadać pytania: Kto wygrał we wszystkich konkurencjach? Czy każdy jest w czymś najlepszy? Czy ktoś może być najlepszy we wszystkim?

Życzliwy ekspert

Gdy dzieci bawią się w fryzjera lub w salon piękności, zaproponuj, że zostaniesz życzliwym ekspertem od urody. Dzieci same się bawią, ale przychodzą do ciebie (lub są wołane) i słyszą: Jak pięknie pani wygląda! Jak pięknie pani uczesała swoją klientkę. Będę panią polecała. Po zabawie zapytaj: Jak wam się podobało, gdy ktoś podziwiał wasz wygląd lub waszą pracę? Jak moglibyście podziwiać wygląd lub prace innych?

Dostawca materiałów budowlanych

Gdy dzieci bawią się w budowanie, zaproponuj, że zostaniesz dostawcą materiałów budowlanych. Dzieci same zajmują się budową, ale przychodzą do dostawcy (lub są wołane) i dostawca przekazuje im (niewidzialne) materiały: Czego pan potrzebuje? Mam cegły, drewno, silniki odrzutowe, elektryczne wiertarki, supermocne kleje do wszystkiego. Cokolwiek sobie pan wymarzy. Po zabawie zapytaj: Jak wam się budowało, gdy niczego nie brakowało? Co jeszcze można by wam dostarczać?

Źródło mocy superbohaterów

Gdy dzieci bawią się w superbohaterów, zaproponuj, że będziesz źródłem ładującym moc każdego z nich, gdy się wyczerpie. Dzieci bawią się same, ale przychodzą do ciebie (lub są wołane), a ty mówisz: Ładuję cię mocą, dobrym sercem oraz mądrością, żebyś wiedział, jak wykorzystać swoją siłę. Po zabawie zapytaj: Jak można wykorzystać moce superbohaterów w mądry sposób?

Dostawca do sklepu

Gdy dzieci bawią się w sklep, zaproponuj, że będziesz dostawcą wszystkich produktów do sklepu. Dzieci same się bawią, ale od czasu do czasu sklepikarz przychodzi do ciebie (lub jest wołany), a ty przekazujesz sklepikarzowi (niewidzialne ) produkty: Czego pani potrzebuje? Mam owoce, najmodniejsze ubrania, zabawki i gry, odkurzacze piorące, kwiaty, pluszaki. Cokolwiek sobie pani wymarzy. Po zabawie zapytaj: Jak wam się sprzedawało/ kupowało takie super rzeczy? Co jeszcze mogłabym wam dostarczyć?

Twój aktywny udział w tych zabawach sprawi, że dzieci zaobserwują nowy model zachowania. Źródła mocy superbohaterów łączy wszystkich uczestników zabawy, którzy dzielą się nieograniczonymi zasobami. Jeżeli każde dziecko może nasycić się mocą lub miłością, to walka przestaje mieć sens. Dzięki tobie dzieci nauczą się zgodnej zabawy i szacunku do drugiego człowieka.

Danuta Rusin